11-01-10

Bara för att du kör GI så betyder inte det att maten ska bli torr och tråkig, i mejerivaror och fett finns det ingredienser som gör att du kan göra egen sås till köttet eller liknande. Hitta en bra beskrivning om allt som GI innebär, vad du får äta till frukost, mellanmål lunch och middag. För du ska äta var tredje timma.

Detta är ett recept som jag tänkte testa på imorgon.
Jag kommer dock inte använda 2 dl grädde utan bara 2-3 msk som det står på mina GI papper.

Ingredienser

Kyckling med parmaskinka och balsamsås: 4 port

8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer, 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2 dl Arla Ko® vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano. Servera med frästa grönsaker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0