10-09-01


Ett längre inlägg

Snart närmar sig valet & iår får jag faktiskt rösta. Men jag har nog aldrig varit så förvirrad innan. I 2an skrev jag en uppsats om hur jag tror att vi ungdomar ser på politik och hur vuxna ser på det. Jag tror att det handlar om en intresse fråga, är man intresserad av politik som ung så engagerar man sig på ett helt annat sätt. Jag tror också att det är svårt för oss ungdomar att vara intresserade av politik pågrund av det "vuxna avancerade språket" som används och gör det svårt att förstå.

Samt att vi ungdomar inte påverkas av valet lika mycket som våra föräldrar och andra vuxna. Dom flesta av oss bor fortfarande hemma, äger ingen bil, betalar inte skatt eller mat på bordet, vanliga livs frågor helt enkelt. Vi märker inte av skillnaden på samma sätt vilket gör det svårt att veta vad som gynnar oss och inte. Det är självklart en sak man lär sig men just nu kastas man mer eller mindre in i politiken och vet varken ut eller in.

Nu har jag försökt läsa på mig lite om partierna och har kommit fram till att om (alla) partier kunde slås ihop så hade det ju vart perfekt, men nu går ju inte detta. Alla har bra åsikter och andra mindre bra. Snacka om att vara splittrad och delad. Men en sak som fångade min uppmärksamhet  var detta som kom ifrån Sverige demokraterna.

( Ett offentligt register över dömda pedofiler samt tillåtande av brottsprovokation under välreglerade former i jakten på så kallade nätpedofiler.)

Jag vet inte hur många gånger jag diskuterat detta med familj och vänner och vart så rasande förbannad över hur pedofiler döms och hur dom behandlas, jag kan inte ens yttra mina åsikter och tankar om vad jag tycker om det för då råkar jag antagligen illa ut. MEN FYFAN vad bra säger jag bara, sätt ditt dom jäklarna så det ryker om det....

Kommentarer
Postat av: sessa

åh, jag ber för gudarnas skull att du inte röstar på sverige demokraterna? :)

2010-09-01 @ 15:31:30
Postat av: Angelica Schärlin

Svar till Sessa :

Jag har absolut ingen aning om vad jag ska rösta på. Men just den punkten vad gäller pedofiler så tycker jag att det är super.

2010-09-01 @ 15:36:58
Postat av: sessa

jo det kan jag hålla med om.. men om sverige demokraterna sitter i riksdagen, har våran familj med utländskt efternamn inte mycket talan i detta landet som en anderrson, eller svensson.. det är deee jag är rädd för :P

2010-09-01 @ 21:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0