11-01-11

Herregud!! Mamma kom nyss hem med Gpn och visade mig första sidan "hit ledde restresan". Det är ju helt sjukt, hur kan man ens ha mage till att skicka människor till ett sånt här ställe. Jag läste egenom allt och äcklas av bilderna och returs svar på kritiken dom mer än förståeligt fick.

Såhär står det på hemsidan.

Hotellet var en mardröm


Alla andra hotell i Hurghada var fullbokade. Karin Widell och ett 50-tal andra resenärer hamnade i skiten - bokstavligt talat.
 

Hotell Eiffel i Hurghada var ett extra boende som resebolaget Detur använde under förra året för gäster som reste ospecificerat när övriga hotell var fullbelagda. Som till exempel Karin Widell och hennes väninna.

Den 12 november förra året tog de en veckas restresa från Landvetter till en av Egyptens turistorter. Resan kostade 4 900 kronor per person. Vid ankomsten till hotellet fick de en chock.

- Jag skrattade och min väninna grät. Jag har rest mycket på egen hand och är van att bo enkelt men det här är faktiskt något helt nytt. Jag har även rest ospecificerat tidigare, säger hon.

På hotellet möttes de av bajs i toaletten, smutsiga rum och sänglinnen, strömbrytare utan lock och lösa oskyddade elkablar.

- Bara några meter från vårt rum förvarades gasflaskor och hotellpersonalen satt och rökte vid ett litet fikabord bara några meter därifrån, berättar hon.

Vidare gick inte rums- och balkongdörrar att stänga, än mindre låsa och i botten på swimmingpoolen låg en massa sand och smuts.

Bland resenärerna fanns också Björn Ludvigsson och hans fru.

- Det kändes kymigt att sova utan att kunna låsa dörren. Bristen på säkerhet tycker jag var allra värst. En man klev in i hissen och föll ner på hisstaket. Hissen hade fastnat två meter ner men dörrarna gick upp som vanligt. Det var en äldre man och han slog sig rejält, berättar Björn Ludvigsson.

Efter ett dygn fick de byta rum och i det rummet gick inte balkongdörren att stänga.


Så här står det på Deturs säkerhetsinstruktioner till hotellets gäster:

"Ta reda på var alla nödutgångarna finns på hotellet, i början på er semester". I samband med röklukt uppmanas gästerna att "Koppla på närmaste brandlarm och/eller alarmera brandkåren". Det fanns bara en hake: inga nödutgångar var utmärkta och inte heller brandlarmen.

- Och jag vet inte säkert om de ens var inkopplade. Vissa rum var fullproppade med eldfängt bråte och gasflaskor och jag hittade flera brandsläckare som var tomma. Egypten är ett fattigt land och man inte begära samma standard som hemma men det här var under alla kritik, berättar Björn Ludvigsson.

Karin Widell har svårt att skaka av sig känslan av att ha blivit grundlurad.

- Jag kände mig fångad som en råtta. Detur körde bara dit oss och vi hade inte en chans att ta oss därifrån. Jag kunde inget göra, det var absoluta högsäsongen och fanns inga lediga hotellrum. Två medresenärer lyckades få rum på grannhotellet som de själva betalade men de hade tur, säger hon och sammanfattar:

- Det ligger nära till hands att det handlar om systematiskt lurendrejeri. Första guiden vi träffade berättade att de redan tre dagar tidigare vetat att vi skulle bli placerade på hotell Eiffel. Det fanns folk som köpt resan en och två dagar innan avresedatum och då måste Detur ha vetat var de skulle hamna. Det handlar bara om att tjäna pengar och fylla flygplanen.

Både han och Karin Widell har gott om bildbevis efter vistelsen på hotellet och kräver pengarna tillbaka av Detur i ett skriftligt brev.

- Den här gången blev det en resa med "all exclusive", inte "all inclusive", Taxichaufförerna kunde heller inte uttala hotellets namn. Det lät mer som "evil" än Eiffel så det fick det heta, avslutar Karin Widell.

Vill ni läsa mer om detta eller se mer bilder så kan ni gå in på dessa länkar.
Länkar
Hotell Eiffel i Hurghada
Detur svarar på kritiken




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0